6 jan 2008

Goedkope reclame

Wat is nu goedkope reclame?
Natuurlijk denkt u dan aan reclame waarin u het liefst niets hoeft te investeren. Maar is dat nou daadwerkelijk goedkope reclame?

"Stel dat u al 3 maanden gratis adverteert op een website en u krijgt elke dag 10 bezoekers via die site, maar u hebt nog nooit iets verkocht."

Is dat dan goedkope reclame? Ik betwijfel het! U heb namelijk wel een website laten maken waar u die bezoekers in opvangt, dat is een indirecte kostenpost die op dat moment niets oplevert! En waarschijnlijk zijn er wel meerdere indirecte kosten, het onderhoud van de website en de hosting / domeinaam.



Wat is dan wel goedkope reclame?
Naar mijn mening is goedkope reclame iets wat zichzelf meer dan terugverdient.

"U geeft 2000 folders uit in fotodruk met glans, heel chique! Dat kost u 750 euro, en u verkoopt vervolgens uw diensten aan 30 afnemers, dat is goedkope reclame!"

Waarom drukken wij in vredesnaam iets uit in de kosten en niet in de opbrengsten! Ondernemers opgelet! Iemand die redeneert vanuit de (toekomstige) opbrengsten van de reclame investering zal het beter doen dan u, als u het niet doet!

Hoe weet ik dat mijn reclame iets gaat opbrengen?

Daarover kan ik kilometers weblog volschrijven en dan heb ik nog lang niet alles gehad. Ik kan u in iedergeval de volgende zaken vertellen:


  1. Zorg dat uw huisstijl en webdesign gewoon goed is verzorgd
  2. Zorg dat u zeer veel 'sprekende' afbeeldingen gebruikt en zo min mogelijk tekst (in foldermateriaal)
  3. Op uw website moet u proberen de afbeeldingen te laten opvallen, en tevens toch genoeg tekst te leveren, zoekmachines doorzoeken immers alleen uw tekst.
  4. Bezuinig niet op de kwaliteit van uw folders, het is uw visitekaartje, uw wilt toch niet 'goedkoop' overkomen!
Aanvullingen
Hebt u aanvullingen voor andere ondernemers? Gebruik dan het onderstaande reactie formulier! Als u zelf eens iets wilt vertellen over ondernemen op ons weblog (met bronvermelding naar uw website!) neemt u dan eens contact op!




Geen opmerkingen: